LA CUP TORTOSA PRESENTA UN PLA DE XOC I REACTIVACIÓ DEL SECTOR CULTURAL A LA CIUTAT DE TORTOSA

CUP Tortosa demana a l’equip de govern que s’aposti de manera decidida pel sector cultural de la ciutat, sector que està molt afeblit històricament, i que es dediqui una aportació extraordinària en la recuperació del sector.

Així que instem al consistori a prendre mesures concretes en aquest àmbit, ja que la cultura té una funció social fonamental per al benestar de la població, tant el la seva part lúdica generadora de benestar i entreteniment, com la part pedagògica per a incentivar la creativitat, el pensament crític i l’empoderament de la ciutadania. Aquestes mesures han de significar un apropament de la creació artística a la ciutadania, i fer de la cultura un dels eixos vertebradors de la recuperació social i econòmica de la nostra ciutat i un factor de desenvolupament sostenible.

En aquest context de crisi derivada de la Covid-19, sorgeix una complexitat nova a la gestió de la cultura abordada des de la dimensió local, el que comportarà l’aplicació de nous requisits per a les polítiques culturals. Aquestes polítiques culturals, hauran de tenir en compte les mesures de protecció i de distanciament físic entre la població, el que provocarà a curt termini el paradigma de l’oferta cultural i de nous formats artístics.

Per tal de portar a terme aquestes noves polítiques culturals, des de la CUP Tortosa demanem a l’equip de govern la creació d’una taula d’agents culturals amb l’objectiu d’elaborar un pla estratègic per a la reactivació de la cultura. Aquesta taula ha d’implicar als responsables municipals, responsables d’associacions culturals, gestors, artistes i representants de la ciutadania. S’han d’organitzar taules sectorials de diagnòstic sobre les necessitats d’àmbits específics amb mecanismes de debat públic durant tot el procés. Aquest pla estratègic ha de ser capaç d’oferir una visió acurada del sector cultural local per poder anticipar els reptes a mitja i llarg termini. No s’ha de limitar a fer una descripció «del que hi ha», sinó que ha de ser capaç de revolucionar el sistema cultural de la ciutat. Aquesta taula ha de tenir una dosi de realisme amb les actuacions, i incloure en la fase propositiva el treball d’un organisme d’anàlisi que haurà de ser validat pel ple de l’Ajuntament.

Per poder assolir aquestes finalitats cal que el procés incorpori una fase de diagnòstic i una altra de propostes. Posteriorment, aquest procés ha d’estar dotat de mètodes de seguiment en la fase d’implementació per assegurar que tots els agents significatius continuïn implicats.

La crisi derivada del Coronavirus tindrà un impacte social a tots els nivells. Així instem a l’Ajuntament a prendre mesures per tal d’afavorir una democratització clara d’accés i participació a la cultura. Demanem que es desenvolupin mesures per facilitat a tota la ciutadania a accedir a l’oferta cultural, per la qual cosa s’haurà de revisar la política de preus, i adequar-la als col·lectius que tenen més dificultat per accedir a l’oferta cultural.

Una de les activitats culturals que es portaran a terme a la nostra ciutat el proper any, serà la celebració de la Capital de la Cultura Catalana. Així que instem a l’Ajuntament a aprofitar la preparació de l’esdeveniment, per realitzar un inventari d’espais en la via pública i en els equipaments i edificis municipals, tant del centre de la ciutat com qualsevol dels barris i pobles, perquè puguin ser utilitzats pels artistes i agents culturals. Sense que això signifiqui un cost addicional, per portar a terme la seva activitat, de manera que es compti amb un circuit d’espais de creació cultural i artística que mitjançant la promoció i la difusió, sigui la via de reactivació del sector cultural de la ciutat. I que permeti mostrar la producció local en tots els àmbits: teatre i arts escèniques, música, arts plàstiques i visuals, dansa, cultura popular, circ, literatura, etc.

Totes aquestes mesures s’entenen com una procés d’estudi a curt i mitjà termini per la reactivació del sector cultural de la nostra ciutat. Tot i així, davant de l’impacte i l’afectació del sector cultural, des de la CUP Tortosa entenem que s’ha de prendre una serie de mesures d’actuació immediata. Dins d’aquest pla de xoc, presentem una bateria de propostes per a que siguin aplicades pel consistori:

• Convocatòria d’una subvenció extraordinària dirigida a pal·liar els efectes de la crisi, posant especial atenció en aquelles estructures més febles vinculades a la cultura de base en totes les seves variants i sectors.
  • Reprogramar i no cancel·lar les actuacions ja contractades, i en el cas de que es puguin celebrar en properes dates, fer l’avançament de caixets dels espectacles i activitats programades posposades.
  • Creació d’una borsa de les diferents expressions artístiques locals per facilitar la contractació dels creadors culturals locals, artistes, grups o companyies, amb el compromís de contractar preferentment artistes locals.
  • Realitzar un pla d’adquisició d’obres per incorporar-les al fons patrimonial de la ciutat: Adquisició d’obres d’art dels artistes locals per tal de fomentar la creació local, de les diferents disciplines, i que estan especialment paralitzades per la crisi del sector.
  • Reorganització del calendari de grans esdeveniments culturals, com poden ser la festa del Renaixement o les Festes de la Cinta. Fer un estudi de possible canvi de dates en cas de que no es pugui celebrar, i en el cas contrari, aprofitar per fer un estudi i reformulació de la festes populars. Davant la més que possible cancel·lació de la festa del Renaixement, s’haurà de destinar el pressupost de més de 250.000 € a potenciar el sector cultural local. Pel que fa a les de les Festes de la Cinta, en cas de que no es puguin celebrar amb normalitat, destinar els més de 200.000€ del pressupost a la contractació de nous formats cultuals, que combini el fet presencial amb el virtual (actuacions en streaming), sempre prioritzant els artistes locals i del territori.
  • Pla de reactivació del sector de llibreters de la ciutat: dedicar una partida extraordinària d’entre 5.000 i 10.000 € per comprar llibres a les llibreries de la ciutat, i que aquests llibres siguin destinats a ampliar el fons de la biblioteca municipal, les escoles públiques i les EMD’s.
  • Reprogramar la Mostra de Jazz de Tortosa, buscant unes dates de possible celebració a la tardor, i que sigui l’ajuntament qui es faci càrrec del pagament de les actuacions, fetes fins ara pels establiments.
  • Fer una aportació extraordinària a les EMD’s per tal de que puguin ampliar la seva oferta cultural, per tal de descentralitzar l’oferta cultural del municipi, i ampliar la participació cultural als diferents pobles.

Des de la CUP Tortosa entenem la importància del sector cultural, i entenem que ha de ser un dels eixos vertebradors de la recuperació social i econòmica de la nostra ciutat, per aquest motiu instem al consistori a aplicar les mesures exposades anteriorment.