TORTOSA VA VOTAR ACABAR AMB ELS PESTICIDES PERÒ ES CONTINUEN UTILITZANT

El passat mes de març, al darrer ple ordinari que hem fet a la nostra ciutat, tots els grups vam votar a favor d’una moció que declarava el municipi de Tortosa lliure de Glifosat i pesticides a l’espai públic.

Des de la CUP Tortosa vam celebrar el to constructiu del responsable de l’espai públic, el regidor Domingo Tomàs, que es va comprometre a aplicar la resolució a partir del 2021 i a treballar des de ja. Començant una transició per deixar d’utilitzar el glifosat i altres pesticides a l’espai públic, especialment els de més activitat humana i d’animals de companyia.

Som conscients que no és un repte senzill, el Glifosat i els pesticides en general, són el mitjà més ràpid i barat per acabar amb la vegetació no desitjada. Més barat a curt termini, perquè a llarg termini té efectes negatius en la salut pública i en el medi ambient.

A la darrera comissió informativa d’espai públic (durant el confinament més dur) des de la CUP ja li vam traslladar al regidor que estàvem en un bon moment per començar a fer la transició i estudiar alternatives. Però en les darreres setmanes hem pogut comprovar, ens han fet arribar o han aparegut denúncies a les xarxes socials, de com es continua fumigant a l’espai públic. Al barri del Rastre o als voltants de la C-12 a Ferreries, per exemple.

De fet no s’han complert ni els acords que demanàvem. Com a mínim avisar amb una setmana de l’actuació o informar del producte utilitzat. Ni s’ha respectat el compromís de no utilitzar-lo en espais de transit humà o d’animals de companyia.

Som conscients que la difícil realitat que viu la ciutat, obliga l’equip de govern a centrar els esforços en trobar les millors solucions al moment que vivim. Ara mateix és la primera prioritat. Però això no ha de ser excusa per deixar de treballar per millorar la ciutat en altres àmbits, com la salut pública.

Des de la CUP Tortosa instem a l’equip de govern a començar a fer proves amb alternatives al glifosat i la resta de pesticides, seguint l’exemple d’altres ciutats. Així com provar nous elements de construcció que no permeten el creixement d’estes herbes. I a començar a conscienciar l’opinió pública que els espais verds i l’espai públic es gestionaran d’una altra manera, amb més diversitat de plantes i biològica.

L’actual situació està provocant un drama social i econòmic, del que desconeixem els efectes en el futur més proper. Però també ha de ser una oportunitat, per valorar més la salut pública i el medi ambient, per ser conscients que els éssers humans no som immunes a la naturalesa, i que cal cuidar-la perquè el nostre benestar depèn de la seua salut.