TRES PRIORITATS PEL PROPER ANY: PA, SOSTRE I TREBALL

CUP Tortosa demana a l'equip de govern que destine tots els recursos possibles a garantir assistència social per totes les persones i que ajude amb recursos econòmics al teixit productiu local (autònoms i comerç local).

La crisi permanent en la qual s'ha instal·lat el capitalisme neoliberal des de la primera dècada d'este segle, s'ha accentuat amb la pandèmia. Necessitem unes administracions implicades per reduir l'impacte en l'àmbit social i econòmic i intentar evitar que l'atur i l'exclusió social acaben sent estructurals.

Tot i que són la UE, l'estat i la Generalitat qui més responsabilitats i recursos tenen, l'Ajuntament de Tortosa ha de ser un agent actiu, i dins de les seues limitacions, garantir la major inversió social i ajudes a l'ocupació possibles, per intentar reduir els efectes dramàtics que ja s'intueixen.

Per este motiu no compartim la línia que està adoptant l'actual equip de govern que delega la responsabilitat de defensar el comerç local a les administracions supramunicipals i aposta per fer inversió en obres a l'espai públic com a mesura per dinamitzar l'economia local. Des de la CUP creiem que les prioritats han de ser la inversió social i el rescat d'autònoms i comerç local.

Per tant, demanem a l'equip de govern que no se sol·licite el crèdit per valor de 3 milions d'€ per fer inversions, previst a la modificació pressupostària 7/2020. El crèdit no hauria de superar el milió d'€. La raó és obvia, amb este crèdit, l'any que ve s'hauran de pagar milers d'€ en amortitzacions i interessos que es podrien destinar a inversió social i ocupació. No hauríem de generar deute per fer obres.

Per això proposem retardar les obres de la catedral (ara aturades) fins al 2021, anul·lar les millores a la plaça de l'Ajuntament i recuperar la inversió en via pública, enllumenat públic, parcs infantil i camins de l'any 2019 (que eren molt inferiors). En estos moments, els recursos de l'ajuntament haurien de tenir altres objectius, reiterem, ocupació i serveis socials. La inversió a l'espai públic, tot i estar justificada en molts casos, ara no és prioritària.

Dins de la mateixa modificació pressupostària, demanem a l'equip de govern que es deixen de fer les inversions en millorar el contracte de manteniment de parcs i jardins, la millora del C/Barcelona i anul·le les subvencions al bisbat de Tortosa (80.000 € per millores a la catedral), per poder disposar de 300.000 € per polítiques socials i d'ocupació.

Per poder disposar de més recursos per inversió social i d'ocupació, proposem la renúncia de l'alcaldessa Meritxell Roigé a cobrar indemnitzacions per assistències (ja cobra 67.000 € de la diputació), una reducció de l'aportació als grups municipals del 50% i un 20% de reducció de les indemnitzacions per assistència a òrgans de govern i de les retribucions dels regidors/es i pedanis. Així com cancel·lar les subvencions als sindicats UGT, CCOO i USOC per ser difícilment justificables i discriminatòries amb altres sindicats també presents a Tortosa. Amb estes mesures disposaríem de 150.000 € per polítiques socials i d'ocupació.

També proposem que recursos previstos als pressupostos vigents (2019) i que no s'utilitzaran vagen directament a polítiques socials i d'ocupació (que incloguen al sector cultural). Com ExpoEbre, Renaixement, possiblement Festes de la Cinta, estudis i treballs tècnics... així com algunes despeses que davallaran com l'electricitat per tancament d'equipaments municipals, diversos conceptes de publicitat i treballs tècnics... Això aportaria entre el mig i el milió d'€.

En total entre 1 i 1,5 d'€, als que caldria sumar un mínim de 2 milions d'€, procedents del romanent lliure de tresoreria i del romanent del superàvit no compromès (este darrere a l'espera que el govern de l'estat autoritze el seu ús). Són vora 3,5 milions d'€, que no comprometrien l'estabilitat financera de l'ajuntament i que permetrien ajudar directament a qui més ho necessita.

Som conscients que les ajudes directes a autònoms i comerç local no estan permeses per l'actual legalitat, però tot i això, nombrosos ajuntaments del país i també de l'Ebre, els estan fent.

CUP Tortosa considera que en un moment tan dramàtic, cal anteposar els interessos de la ciutadania. Estes ajudes són legítimes, perquè ens estem jugant el futur de Tortosa pels propers 10 anys.
Des de CUP Tortosa instem a l'alcaldessa Meritxell Roigé i al seu equip de govern a assumir els riscos polítics i legals que suposa anteposar els interessos legítims de Tortosa als de la legalitat vigent i que obvie els informes d'intervenció que seran contraris a estes ajudes, com estan fent altres ajuntaments.

Des de Cup Tortosa reiterem el nostre compromís amb l'equip de govern de Tortosa si decideix seguir el camí de rescatar les persones.